INOM MIG BÄR JAG MINA TIDIGARE ANSIKTEN, SOM ETT TRÄD HAR SINA
ÅRSRINGAR
![Tomas Tranströmer©Ewa Rudling Tomas Tranströmer©Ewa Rudling](bilder/stars/writers/transtroemmer.jpg)
"Min pappa och hans syskon blev tidigt föräldralösa. Han och hans
bror blev uppfostrade av en gammal sjuksköterska som hette Emma
Tranström. Han ville gärna behålla namnet Tranström. Till det
krävdes släktens medgivande. En del gick inte att spåra. Han
löste problemet genom att lägga till "er". Brodern blev
frikyrklig och skaffade tretton barn. När jag har haft
uppläsningar på landsbygden har det ofta dykt upp någon totalt
okänd kusin.
Min pappa, journalisten Gösta Tranströmer, var en vacker karl och
min mors stora kärlek hela livet.
De skildes när jag var tre år.
Min mamma kom från en lotssläkt bosatt på Runmarö i sekler.
Morfar Carl Helmer Westerberg byggde på 1890-talet "Det blå
huset" där jag tillbringat alla mina somrar. Mormor Maria fick
sex barn. Hon var ambitiös och såg till att de fyra barn som
överlevde fick ordentlig skolgång. Också lotsdöttrarna som fick
namn efter finska båtar: Helmy, Nelly och Lilly. Jag har
beskrivit deras liv i dikten "Östersjö".
Mina föräldrar och jag bodde på Swedenborgsgatan på Söder i
Stockholm fram till skilsmässan. Sedan flyttade jag till
Folkungagatan med mamma.
Hon var varmt religiös p ett totalt
omissionerande sätt, en hängiven lärarinna i Hedvig Eleonora
folkskola och promenerade fram och tillbaka mellan Söder och
Östermalm. Min miljö var småborgerlig med konstnärlig inriktning.
Musik och böcker var självklara. Pappa Gösta hade en spännande
vänkrets. Det var en stimulerande uppväxt.
Lärde mig läsa i Norstedts uppslagsverk och var tidigt en
storläsare. I femårsåldern lärde jag mig skriva men fantasin
krävde snabbare uttrycksmedel. Så jag ritade mig oavbrutet igenom
barndomen. Skoltiden var inte rolig. Min huvuduppgift första
terminen i Katarina Norra folkskola var att sitta stilla i bänken
och klippa i färgat papper. Jag kunde ju redan skriva och räkna.
Fritiden var underbar. Jag skulle bli upptäcktsresande, var
naturvetare från början och har genomsökt hela Runmarö som är en
rätt stor ö. Marken levde.
Jag rörde mig i det stora mysteriet.
Började tidigt samla insekter och har kvar delar av min stora
samling. Tänkte bli entomolog i Afrika och upptäcka nya arter i
stället för nya öknar. Södra Latin, denna suckarnas borg, var en
hemsk skola; alltigenom maskulinum, lika enkönad som ett
munkkloster eller en kasern.
En del lärare var uttalade nazister. Det fanns naturligtvis
enstaka ljusgestalter. Den kollektiva Södra Latin-stämningen
finns förevigad i filmen "Hets" som spelades in i skolan. Vi som
gick där då finns med som statister.
Under senare delen av realskoletiden började det
naturvetenskapliga intresset försvagas. Musiken, särskilt
pianospelet blev viktigast. Under gymnasietiden påverkades jag
starkt av skrivande kamraterr. Började skriva och läsa dikt. Kom
igång med mitt modernistiska poesiskrivande.
Min första dikt kom till när jag var sjutton. Horatius på latin,
med versens underbara precision, två horatianska strofformer; den
sapfiska och den alkaiska började tränga in i mitt eget
skrivande. Skoltidningen "Loke" publicerade mina första alster.
1990 drabbades jag av stroke. Den tog mitt tal och rörligheten i
den högra kroppshalvan. Jag har fortsatt mitt skrivande men
arbetar nu med korta koncentrerade dikter. Det tar mycket kraft
och energi. Vilan finns i musiken. Jag har upptäckt mycket
vänsterhandsmusik för piano som jag spelar dagligen. Musiken är
idag viktigare än någonsin."
'SVENSKA FÖRFATTARE -
100 PORTRÄTT I BILD OCH ORD'
EWA RUDLING.
BOKFÖRLAGET LANGENSKIÖLD 2008